ASSALAMUALAIKUM... Salam sejahtera...maaf zahir batin

Friday, September 5, 2014

Perkampungan kucing dan Chalet khas untuk orang penyayang haiwan/animal lovers


Impian mendirikan kawasan /tempat/rumah khas/shelter untuk haiwan2 terbiar, terutama kucing dan anjing sudah lama. Tapi sekadar angan2 je. Tak mampu nak buat.  

Tempat sekarang bukan kepunyaan sendiri. Jika terlalu banyak kucing dan anjing pasti menjadi masaalah besar dikemudian hari. Bayangkan kalau terpaksa pindah . 

Kucing boleh gagahkan letak dalam rumah buat satu bilik khas. Tapi security guard berdua tu macam mana?. Takkan nak lepaskan/tinggalkan. Ya Allah! tak sanggup aku. Keluar rumah sekejap pun seboleh2nya dia nak ikut.


Rezeki anak2 bulus 

Mungkin berkat doa budak2 tu, insyaAllah ada jalan keluar. Setelah diberikan tanah seluas hampir dua ekar untuk diusahakan. Terletak ditepi jalan utama dan ada sungai mengalir ditengah2nya. Berkemungkinan hari2 tuaku yang bakal datang nanti (kalau panjang umur) akan dihabiskan disitu bersama orang2 tersayang dan budak2 comel berbulu semua tu dengan tenang dan damai.


Pemandangan sungai dibawah, dalam kawasan ini sungainya kecil sedikit


Masaalah pertama selesai. Idea yang muncul sebaik melihat tempat itu ialah menjadikan ia perkampungan kucing, dan menyelamatkan beberapa ekor anjing yang akan dilatih untuk bergandingan dengan Aman&Smart sebagai security guard. ( Sudah tentu Aman&Smart sebagai abang besar).

Tengah buat research Membina chalet2 ditepi sungai, kawasan perkemahan khas untuk animal lovers, dan susunan Pondok2 comel untuk budak2 tu tidur/lepak bebas ( macam kat oversea tu... ), boleh juga buat side income, untuk menampung perbelanjaan mereka yang sudah tentu akan semakin bertambah bilangannya. 

Akan diusahakankan sedikit demi sedikit. Makan masa, mungkin setahun. Atau lebih. Sebab buat sendiri. Ikut budget/kemampuan yang ada. Dan atas faktor masa ( hanya hari cuti ), sebab kena terus bekerja.

Tanah dah rata, tinggal bersihkan belukar dan lain2. Kena kerja lebih rajin, kumpul duit dan buat sikit2. Semoga semangat dan kudratku sentiasa kuat sihat walafiat demi untuk kesenangan dan keselamatan budak2 tu semua. Amin...