ASSALAMUALAIKUM... Salam sejahtera...maaf zahir batin

Monday, October 20, 2014

Budak Myanmar


Kebanyakan meow menetap diluar, tapi ada sebelas yang tetap dalam rumah, sekali sekala je keluar, satu lagi ( Lucky) memang tak boleh keluar sebab jalannya hoyong hayang macam orang mabuk. Dalam rumah tempat poo&pee tak pakai pasir. Guna paper lama, jimat. Carik2 kan letak dalam bekas dia. Stok dah nak habis. Entah apa mimpi, Budak Myanmar yang kutip barang lusuh berhenti depan rumah.

Abang...Abang... jeritnya dari bawah.

Aku menyahut ''Tak ada la, tak ada barang!", sebab tak ada benda terpakai yang nak dibagi.

Abang mau paper lama?, jeritnya lagi.

"Oh mau...mau, banyak ke?

'' Banyak la...kasi abang free"

'' Ok kejap ya'', seronok pulak rasa. Bukan senang nak carik , kadang2 terpaksa beli yang baru. Selalu beli the star, sebab tebal, hanya untuk lapik taik, bukan dibaca. Dulu pernah cakap dengan dia, kalau ada paper lama hantar sini nak guna untuk kucing.



Tanya dia kalau paper banyak tu berapa dapat duit. Dalam 3-4 ringgit katanya. Dia nampak letih . Comot, berminyak. Aku tanya, '' you bawa moto ada lesen?. Dia geleng kepala.

'' Tak ada, semua orang macam saya mana ada lesen''.

''Habis, polis tahan macammana?.

'' Bagi duit kopi'', kata dia.

'' Oh! yeke?, berapa you bagi?

'' Tengokla...sapuloh ka dua puloh ka".

Mmm...tak tau lah nak percaya ke tak, rasanya polis pun kesian nak saman.

'' Abang ada air minum?, dia minta air.

'' Sorry saya lupa masak air, you ambil ni, nanti beli air", aku hulur sedikit duit.

" Eh tak apa la abang''. Aku paksa dia ambil juga, boleh beli air banyak2 kataku , boleh minum puas2.

''Sebulan dapat berapa jual barang?'', aku tanya lagi.

''Dapat la, satu ribu, kadang2 kurang sikit saja'', jawabnya.

'' Rumah sewa berapa?''.

'' Lima ratus''.

''Berapa bilik?''.

''Dua bilik, cukup la, satu bini satu anak''.

''Cukup makan?''.

Boleh la, tapi tak boleh simpan'', jawabnya sambil mengerut dahi.

"Kawin muda?, banyak duit''.

'' Tak da la..., satu ratus cukup belanja''.