ASSALAMUALAIKUM... Salam sejahtera...maaf zahir batin

Friday, May 20, 2016

Ini ha Oyen penunggu bukit tabur, kucing sakit, hantar kucing, anak kucing hutan

Tengah Malam sampai kesubuh si Aman dan Smart menyalak arah kebumbung. Malas nak bangun. Dalam fikiran sudah mengagak mesti musang atau makhluk lain sesat, kena kejar dan panjat atas tu.

Awal pagi tu keluar. Sebab dengar bunyi kucing gaduh. Hai budak ni rupanya.




Ini Oyen, budak ni lah yang viral atas Bukit tabur tu. Dah sekian lama tak nampak bayang. Ada lah hajat tu. Nak mengawan. Kesian, tak ada yang sudi. Yang besar dah sunat. Tinggal yang kecik2 tu tak ingin berlaki lagi.

Nampak mata sepet sebelah, dan hidung berair. Kena selsema. Musim hujan ni atas bukit tu sejuk, entah lubang gua mana dia sembunyi.  Patut lah kena salak semalaman. Kawan2 sini dah tak kenal lagi. Nampak masing2 kembang ekor dan punggung senget2 nak bergaduh.

Tapi tak lama, petang dia lesap. Ubat pun tak sempat nak suapkan.

Kucing2 sakit...

Bila kucing sakit perasaan kita pun ikut sakit dan stress. Mana2 orang yang ada haiwan kesayangan akan ada perasaan yang sama. Kalau sakit biasa tak apa. Kena sakit yang sukar sembuh amat menyedihkan.

Kebetulan hampir separuh dari budak2 ni sakit. Adoi la...time2 buzy cammi pulak penyakit datang.  Siap lah ubat hari2 kena suap. Ada ketika kena tinggal kan sebab urusan rumah di Rembau terlajak 2 hari. Rushing, sampai rumah masing2 menunggu tepi pintu pagar. Kelaparan.

Yang sakit monyok je, bunyi juga sikit2 sebab nampak kita balik. Itu lah dugaannya. Kadang2 nak harap kawan tengok2kan selalu pun tak boleh. Masing2 ada komitmen.





Selagi tak siap macam tu lah keadaannya. Budak2 macam tak terurus. Ada yang nazak dan pergi.


Minta tolong nak hantar kucing.

Maaf, tempat belum siap. Kalau dah siap mungkin upah orang untuk bagi makan saja. Sebab kalau buat seorang memang tak terkejar.

Serba salah rasanya. Terima tak boleh, tak terima... ermm rasa2nya apa perasaan kalau orang minta tolong tapi tak dapat tolong. Serba salah kan. Ini pun boleh jadi stress.

Maaafkan saya...kucing saya pun tak terurus...comot dan sakit. Kadang2 kelaparan tak makan bila saya ada urusan sehari dua.

Faham kan kenapa...minta maaf banyak2.

Anak2 kucing hutan...



Baru2 ni ada kenalan yang minta tolong jaga anak2 kucing hutan, tumpang menyusu ibu kucing biasa. Walau pun comel rare macammana sekali pun, dalam keadaan sekarang memang tak larat lah.

Suruh lepaskan semula dalam hutan bila dah pandai makan. Dia terjumpa dibendang katanya ibu dia tak muncul2.

Kalau iklankan kucing jenis ni, memang berebut orang nak bela. Maklumlah cantik. Beli pun orang sanggup.