ASSALAMUALAIKUM... Salam sejahtera...maaf zahir batin

Wednesday, October 8, 2014

Ular terbang dalam rumah

Ular cantik yang tersepit ekornya dicelah dinding. Telah menjatuhkan bekas kaca hiasan lalu pecah berderai.



Hasil pencarian, namanya Paradise tree snake, jenis ular terbang ini banyak disekitar kawasan rumah. Memang selalu masuk rumah sebab ada banyak cicak. Selalu juga jadi mangsa permainan kucing. Bisanya amat sedikit dan tidak merbahaya pada manusia, cukup sekadar melumpuhkan cicak, serangga dan katak kecil.




Cara terbang ialah dengan meluncur dari pucuk pokok tinggi kearah bawah, dan boleh mengubah arah saat terbang. Banyak masanya didahan pokok. Melekat menegak 100 darjah atau membelit dibalik daun2. Mempunyai warna warni cantik.

Ular ini sangat takut dengan manusia, kalau terserempak dia sendiri akan lari. Musuhnya ialah burung, ular yang lebih besar darinya, ( kucing... kalau disini lah ) dan manusia itu sendiri. Orang kalau dah penakut ular, ular lidi pun dia bunuh. Kalau dah kenal ular2 yang tak berbisa macamni janganlah bunuh, biar kan dia bebas. 

Kebanyakan kita ni takut ular berbisa, kalau tak berbisa geli la pulak. Kan... samalah disini. Kesian, takut geli, mmm nak kena belajar manja2 dengan ular pulak lepas ni.