ASSALAMUALAIKUM... Salam sejahtera...maaf zahir batin

Sunday, October 26, 2014

Budak Arab sesat


Jam lebih 10 malam, nak sampai rumah. Seseorang melambaikan tangan, perlahankan kereta. Melihat sambil lalu. Tak berani nak berhenti. Dijalan sunyi lagi gelap, entah2 taktik nak merompak. Nampak macam budak2 remaja, tak tahu orang apa. Mungkin juga baru turun dari hiking di atas bukit tabur. Kemudian tak tahulah, mungkin ada masaalahnya.

Perasan dia macam hilang arah, ku tanya juga dalam bahasa Malaysia . '' Dari mana nak kemana?, apa kes?, apa boleh saya bantu?. Mana kawan?, mana keluarga?, tinggal mana?, buat apa disini?.Dia jawap apa entah, aku pun tak tahu. Langsung tak faham. Bahasa macam arab. Kemudian soal dia dalam bahasa orang putih pulak, tetap di jawab dalam bahasa yang tak difahami.

Di tunjukkan sekeping gambarnya. berbentuk poskad, dibawahnya ada tulisan arab  ,  gaya ala penyanyi sambil pegang gitar, dan sekeping tiket kapalterbang yang ada tertulis Qatar. Agaknya.., mungkin baru tiba dari Qatar.

Macammana boleh ada disini?, tepi hutan. Seorang diri bawa beg, nampak sibuk cuba menghubungi seseorang atau kenalannya melalui talipon bimbit. Tapi macam tak dapat, mungkin line tak ada.


Mungkin ditipu pemandu teksi?, atau pemandu itu tak faham apa yang dicakap dan lain2 kemungkinan yang tak dapat nak difikir. Kemudian buat keputusan hantar dia kebalai polis kerana masaalah komunikasi. Tak faham apa yang ditutur. Hanya satu ayatnya yang kufahami sikit2, dia sebut '' ikhwan...ikhwan''.